5 askelta, kuinka tehdä myyvät kotisivut yritykselle

Kuinka rakennan tehokkaat ja myyntiä tuottavat kotisivut yritykselle? Näiden 5 askeleen avulla alat virittämään nettisivuistasi myyntikonetta, joka tuo sinulle liidejä, auttaa heitä ja ohjaa kohti asiakkuutta.

Tilaa tästä 16 tehotaktiikkaa sähköpostiisi:

Verkkosivujen suunnittelu on oikein toteutettuna todella kova peliliike yritykselle.

Perinteisesti kotisivujen teko ja kotisivujen myynti on ollut mainostoimistojen ja erilaisten kotisivujen myyjien peruskauraa.

Kotisivujen hinta muodostuu ikävä kyllä usein lähinnä kustannuseräksi ja sivut ovat olemassa vain tiedottamiskanavana, josta asiakkaasi hakevat lähinnä yhteystietoja.

Useimmiten ymmärtämättömyys siitä, minkä alan yrityksille sivuja ollaan tekemässä, huonontaa onnistumisen mahdollisuuksia. Myyvien nettisivujen tekemiseen pitääkin olla pelisilmää niin suunnittelijalla kuin tilaajallakin.

Kuinka tehdään myyntiä kasvattavat nettisivut?

Kun tehdään verkkosivut yritykselle, tulisi ottaa huomioon kokonaisuus. Erityisen tärkeää on määrittää selvästi, mihin toimintoon asiakkaan halutaan tarttuvan seuraavaksi. Nettisivujen teko näillä 5:llä askeleella on tuottava investointi joka tuo lisää asiakkaita, kontakteja ja myyntiä

1. Tunne asiakkaasi

Tämä on erityisen tärkeää. Kaikki lähtee siitä, että sinulla on jotain mikä ratkaisee asiakkaasi ongelmaa. Jos tutkit syvällisesti, millainen se kaikkein olennaisin ongelma asiakkaallasi on, osaat paljon paremmin rakentaa asiakkaan reitistä nettisivuillasi helpon juuri hänelle. Sellaisen, että hän ilomielin jatkaa eteenpäin, tulee liidiksi ja lopulta asiakkaaksesi.

Viestin muotoilussa on tärkeää ymmärtää, mitä asiakkaan pään sisällä oikeasti liikkuu. Kun tunnet asiakkaasi mielenmaisemaa, on mahdollista kertoa hänelle tarjoamastasi tuotteesta tai palvelusta niin, että se osuu suoraan kipeimpään tarpeeseen. Näin olet jo ison askeleen pidemmällä kohti kaupantekoa.

2. Kotisivut aktiiviseksi osaksi markkinointi­strategiaa

Kun kotisivujen tekeminen on osa markkinointistrategiaasi, se toimii aktiivisena osana digitaalista, asiakkaalle hyötyä tuottavaa markkinointiasi. Kotisivujen funktio tässä kokonaisuudessa on tärkeää määrittää ihan alkuvaiheessa.

Sivujen tekijän on tärkeää olla tässä kommunikaatiossa mukana, jotta tärkeimmät, eli toiminnalliset isot linjat, eivät pääsisi unohtumaan. Ulkoasun tulee tukea sivuston tavoitetta, eikä toisin päin. Nettisivuista kannattaa rakentaa sinulle myyntiä ja liidejä generoiva kokonaisuus, joka puree juuri sinun asiakaskuntaasi.

3. Mikä on sivujen päätavoite?

Kun tehdään nettisivut yritykselle on tärkeää miettiä, mitä haluat asiakkaan tekevän sivuilla? Haluatko ohjata hänet suoraan ostamaan? Vai onko hänen tarpeellista suorittaa joku toinen toiminto ennen kun kauppa voi syntyä? Kenties kalliimman palvelun tai tuotteen ostoprosessissa on välttämätöntä tarjota ensin tietyt stepit, jotta voidaan siirtyä seuraavaan vaiheeseen?

Tähän kannattaa syventyä ja suunnitella sivut niin, että asiakkaan on mahdollisimman esteetöntä siirtyä kohti call to actionia, mikä se sinulla sitten onkin. Ota huomioon myös ne asiakkaat, jotka eivät ole heti vielä valmiita ostamaan tai siirtymään tärkeimpään toimintoon. Mitä voisit tarjota heille, jotta saat alulleen mahdollisen tulevan asiakassuhteen?

4. Hakukoneoptimointi sisältöä suunnitellessa

Hakukoneoptimointi eli SEO tarkoittaa karkeasti sivustosi muotoilua niin, että hakukoneet näyttävät sen mahdollisimman ensimmäisten hakutulosten joukossa osuvalla, relevantilla hakutermillä haettaessa.

Halutaan nimenomaan, että oikeat asiakkaat löytävät sinun sivustosi. Jos näyt hakutuloksissa, joissa asiakas hakee jotain ihan muuta kuin mitä sinulla on tarjottavana, se ei hyödytä sinua ollenkaan. Päin vastoin – Google ymmärtää, että tämä sisältö ei ole tämän aiheen hakijalle tärkeää, ja näyttää sivujasi entistä vähemmän.

Sisällössä ja rakenteessa on hyvä ottaa alusta asti huomioon se, että tärkeimmät hakutermit löytyvät sivuilta. Riittävän paljon haetut, relevantit hakutermit ovat niitä tärkeimpiä; kilpailun määrä vaikuttaa tärkeyteen myös. Paras hakutermi on sellainen, joka on täysin relevantti juuri sinun tuotteesesi tai palveluusi liittyen oikealle kohderyhmälle, sitä haetaan paljon, mutta kilpailua on vähän.

Kuinka löydät hyviä hakutermejä? Kokeile Semrush-työkalua!

Kotisivujen suunnittelu kohderyhmän ja kysynnän mukaan

Kotisivujen suunnittelu kannattaa tehdä niin, että viestisi rakennetaan kohderyhmän ja kysynnän mukaan:

  • määritetään mikä on asiakkaan suurin ongelma, johon hän ostaa sinulta ratkaisua
  • tutkitaan mitä oikeasti haetaan ja kerätään hakutermit
  • rakennetaan hakuihin vastaava viesti sivuillesi

Tärkeää hakukoneoptimoinnin kannalta on myös sivuston nopea latausaika. Jos sivusi latautuvat liian hitaasti, se vaikuttaa negatiivisesti myös sijoitukseen Googlessa. Yksi tähän eniten vaikuttava tekijä on varmistaa, ettei sivustolla ole liian suuria kuva- ja videotiedostoja, jotka hidastavat latautumista.

Jos mietit, latautuuko nykyinen sivustosi riittävän nopeasti, testaa sen nopeus vaikka tällä työkalulla.

Tuloksia sitten analysoidaan esim. Google analytics -työkaluilla.

5. Liikennettä sivustoosi

Vasta kun nettisivujen tekeminen on valmis, aletaan suunnittelemaan, kuinka saadaan lisää liikennettä sivustollesi. Keinoja tuoda sivuille potentiaalisia asiakkaita on esimerkiksi Some-markkinointi (Facebook, Instagram, LinkedIn) sekä hakukonemarkkinointi (Google, Youtube).

Jos olet rakentanut sisällön perusteellisesti ja tuotat sitä jatkuvasti myös lisää esim. blogin muodossa, on sinun mahdollista saada lisää myös orgaanista eli maksutonta liikennettä sivuillesi.

Jos sivuston tavoite on tuottaa sinulle myyntiä ja liidejä, unohda valmiiden pohjien käyttö. Käsissäsi on isompi projekti ja sitä ei kannata tehdä yksin. Näitä periaatteita hyödyntäen voit ohjeistaa sivujen suunnittelijaa paremmin, jotta lopputulos hyödyttäisi sinun liiketoimintaasi vielä pitkään.

Näiden 5 askeleen avulla alat virittämään nettisivuistasi myyntikonetta, joka tuo sinulle liidejä, auttaa heitä ja tekee automaattisesti myyntiä. Kuvittele, mitä kaikki nämä 16 strategiaa voisivat tehdä myynnillesi? Lataa ilmainen opas!

Haluatko nettisivut, jotka toimivat osana tehokasta myyntikonetta? Varaa ilmainen strategiapuhelu!

Saat samalla ilmaisen strategian (arvo 1428€)

Siitä, kuinka saat meiltä suorituskykyiset ja myyntiä generoivat nettisivut, voit lukea lisää täältä! Autamme sinua pääsemään alkuun ilmaiseksi.

Saat strategiapuhelun tuloksena:

  • Taustatutkimus ja toimialamääritys (387€)
  • Sivustoanalyysi (397€)
  • Yleisimpien hakutermien tutkiminen (377€)
  • Raportti ja toimintasuunnitelma yrityksellesi (267€)

Saat tämän kaiken nyt ILMAISEKSI. Ethän tuhlaa aikaamme turhaan, odotamme että olet kasvuhakuinen ja haluat todella kasvattaa liiketoimintaasi markkinoinnin keinoin – siinä voimme auttaa sinua.

Esittelyssä 16 sisäpiirin salaista taktiikkaa:

Näin virität sivustosi murskaa­vaksi myynti­­koneeksi

– ilman täysremonttia. Tilaa tästä ilmaiseksi sähköpostiisi:

Esittelyssä 16 sisäpiirin salaista taktiikkaa:

Näin virität sivustosi murskaa­vaksi myynti­koneeksi

– ilman täysremonttia. Tilaa tästä ilmaiseksi sähköpostiisi: