Inbound-markkinointi – näin vältät 5 kalleinta virhettä

Lue viisi yleisintä virhettä, joihin yritykset kompastuvat inbound-markkinoinnissaan ja varmista, että vältyt jopa tuhansien eurojen kömmähdyksiltä.

Haluaisitko saada yrityksesi nettisivuille lisää kävijöitä? Toivotko lukuisia uusia liidejä, jotka konvertoituvat myynniksi?

Oikein tehtynä inbound-markkinointi on paitsi tuloksellisempi, myös perinteistä outbound-markkinointia edullisempi tapa hankkia liidejä ja uskollisia asiakkaita. Kannattaisiko sinunkin siis panostaa inboundiin? Rohkenemme väittää, että vastaus on myöntävä.

Kirjoitimme avuksesi artikkelin, jonka lukemalla opit:

  • Välttämään yleisimmät virheet, joihin yritykset kompastuvat inbound-markkinoinnissaan
  • Varmistamaan, että digitaalisen markkinoinnin ja sisällöntuotannon panostukset tuottavat tulosta

Lue alta viisi yleistä inbound-markkinoinnin virhettä ja varmista, etteivät markkinointipanostuksesi valu hukkaan.

1. Sisällön­tuotannon tavoitteet ovat epäselvät

Ilman konkreettisia tavoitteita markkinointitoimenpiteet ovat yhtä hataria, kuin yrittäisit osua kaukana olevaan muurahaiseen sumutepullolla.

Harmillisen usein tilanne näyttää jotakuinkin tältä: on kuultu inbound-markkinoinnin hyödyistä ja luettu, että yrityksen olisi hyvä kirjoittaa blogia. Lähdetään innoissaan kirjoittamaan artikkeleita aiheista, jotka tuntuvat itselle mukavilta. Muutaman blogiartikkelin jälkeen into hiipuu, ja tulokset ovat vähäisiä. Sama lyhytnäköisyys koskee usein somemarkkinointia. Mikä meni pieleen?

Myynti ja markkinointi alkavat selkeistä tavoitteista

Ennen sisällöntuotantoa on syytä varmistaa, että inbound-markkinoinnin tavoitteet ovat kristallinkirkkaat. Mitä tavoittelet? Uusia liidejä, lisää kävijöitä yrityksen nettisivuille, brändinäkyvyyttä, enemmän asiakkaita?

Asettamasi tavoite toimii strategisena ohjenuorana kaikelle tekemiselle aina verkkosivujen laatimisesta somemarkkinointiin saakka.

Sisältöstrategiaa laatiessasi vastaa seuraaviin kysymyksiin:

  • Mitkä ovat digitaalisen markkinointisi tavoitteet?
  • Ketkä ovat unelma-asiakkaitasi?
  • Mitkä ovat ostajapersooniesi ongelmat, jotka yrityksesi voi ratkaista?
  • Missä kanavissa tavoitat unelma-asiakkaasi parhaiten?
  • Millainen sisältö puhuttelee juuri sinun yleisöäsi (video, ääni, kuva, teksti)?

Sisältösuunnitelma luodaan markkinointistrategian pohjalta

Mikäli tavoitteenasi on esimerkiksi lisätä brändin tunnettuutta ja saada säännöllisesti potentiaalisia liidejä, laadi sisältösuunnitelma noiden tavoitteiden pohjalta. Kun tavoitteet ovat selvillä, on sisältöaiheiden keksiminen helpompaa. Tuntiessasi unelma-asiakkaasi voit tuottaa juuri häntä puhuttelevaa sisältöä. Miten voisit auttaa tai opettaa asiakasta omalla tiedotaidollasi?

Kirjaa sisältösuunnitelmaan ainakin seuraavat kohdat:

  • Pääteemat, joiden ympärillä sisällöntuotanto pyörii
  • Lista sisältöaiheista pääteemojen alle
  • Tavoitteet sisällöille
  • Julkaisukalenteri: sisällöntuotannon aikataulut ja vastuualueet

Yhteenveto: Älä sohi sokkona joka suuntaan. Laadi tavoitteet, suunnitelma ja aikataulu.

2. Luovuttaminen ennen kuin inbound-markkinointi näkyy avainluvuissa

Lyhytnäköisyys on yksi inbound-markkinoinnin helmasynneistä. Kyseessä on maraton, ei sprintti. Vaikka ensimmäinen blogiartikkeli ei lisäisi yrityksesi myyntiä, voit saada jo muutaman kuukauden strategisella työllä aikaan todellisia tuloksia.

Innolla aloitettuja ja parissa kuukaudessa unohdettuja yritysblogeja on enemmän kuin hanhia Kaivopuistossa. Sometilejä avataan, päivitetään pari viikkoa ja luovutetaan. Haluamme varmistaa, että sinä et liity luovuttaneiden joukkoon.

Google tykkää säännöllisesti päivittyvästä sisällöstä

Google nostaa hakutuloksiinsa verkkosivuja, jotka hyödyttävät ja kiinnostavat Googlen käyttäjää. Kun unelma-asiakkaasi etsii osaamiseesi liittyvää tietoa on oleellista varmistaa, että löydyt hakutuloksista. Säännöllinen verkkosivujen ja blogin päivittäminen on yksi keino varmistaa, että Google pitää sivustoasi relevanttina.

Pitkät radiohiljaisuudet ovat oivia tilaisuuksia kilpailijoillesi jyrätä edellesi Googlen ikuisessa kilpajuoksussa. Sisällöntuotantoon kannattaa suhtautua sprintin sijaan pitkän matkan juoksuna: kun harjoittelet usein – vaikka pienissä palasissa – alat nähdä pitkälläkin matkalla tuloksia. Olettaen, että hakukoneoptimoinnin perusteet ovat hallussa.

Etsi syyt ja korjaa suuntaa matkan varrella

Ota selvää, mistä tulosten uupuminen johtuu. Etkö saa ohjattua liikennettä verkkosivuillesi, vai tyssääkö asiakkaan matka laskeutumissivullasi? Missä on pullonkaula, joka jarruttaa tuloksia? Pureudu siihen.

Kenties sisällöntuotantosi kaipaa terävyyttä: kiinnittävätkö sisältösi huomiota vai hukkuvatko ne hälinään?

Jos nettisivuillasi on liikennettä mutta liidejä kerääntyy nihkeästi, tarkista laskeutumissivujesi toimivuus ja toimintakehotteiden tehokkuus (CTA). Onko tarjoamasi liidimagneetin arvo asiakkaalle niin suuri, että hän haluaa jättää yhteystietonsa? Lue liidien hankinnasta lisää täältä.

Yhteenveto: Ole kärsivällinen, systemaattinen ja korjaa suuntaa matkan varrella.

3. Sisällön­tuotannon määrään panostaminen laadun sijaan

Enemmän ei ole aina enemmän. Fiksu inbound-markkinoija tietää mitä tekee ja tekee sen hyvin. Aloitetaan rikkomalla muutama yleinen myytti:

1. Et tarvitse satoja blogiartikkeleita – tarvitset kourallisen h-e-l-k-u-t-i-n hyviä artikkeleita.

2. Et tarvitse miljoonia seuraajia sosiaalisessa mediassa – tarvitset mahdollisimman sitoutuneita seuraajia.

3. Et tarvitse viittä eri somekanavaa – tarvitset pari-kolme kanavaa, joista pidät hyvää huolta.

Yksi erinomainen blogiartikkeli on parempi kuin kolme heikkoa

Sisällöntuotanto on olennainen osa inbound-markkinointia. Tämä on kuitenkin johtanut siihen, että sisällön määrällä korvataan laatua.

Kirjoita blogiartikkeleita, jotka auttavat, opettavat tai inspiroivat asiakastasi. Jaa tietotaitoasi auliisti ja osoita asiantuntijuutesi.

Hyvin tehtyä, ikivihreää artikkelia voi mainostaa aina uudelleen ja uudelleen. Voit myös pilkkoa laajan artikkelin useampaan lyhyempään tekstiin, joissa syvennyt aiheeseen entistä enemmän. Saat näin yhdestä huolella tehdystä artikkelista iloa pitkäksi aikaa.

Tuhat sitoutunutta seuraajaa on parempi kuin 5 000 epärelevanttia

Mitä enemmän seuraajia, sen parempi. Vai onko? Somemarkkinointi on muuttunut, algoritmit vaihtuneet ja käyttäytyminen sosiaalisessa mediassa elää samaa tahtia, kun somealustat julkaisevat uusia ominaisuuksia.

Sekä Facebook, Instagram että muut somekanavat suosivat yhä enemmän tilejä, joiden julkaisuihin reagoidaan mahdollisimman paljon. Tykkäykset, kommentit, jaot, klikkaukset, reaktiot. Mikäli saat sitoutettua yleisösi reagoimaan julkaisuihisi varmistat, että he näkevät tekemisesi kyseisessä kanavassa jatkossakin.

Kourallinen ahkerasti sitoutunutta yleisöä voi olla yrityksellesi monin kerroin kannattavampi porukka kuin 10 000 ostettua seuraajaa, joita sisältösi ei oikeastaan kosketa. Panosta siis määrän sijaan laatuun niin seuraajien metsästyksessä, sosiaalisen median sisällöntuotannossa kuin somemainonnassa.

Kaksi vahvaa somekanavaa peittoaa viisi heikkoa

Moni kompuroi usean eri kanavan kanssa, kun aika ja energia ei riitä kaikkien hoivaamiseen. Huonosti hoidettu ja epäsäännöllisesti päivittyvä somekanava voi aiheuttaa brändillesi jopa hallaa näkyvyyden sijaan.

Keskity kohdeyleisösi kannalta tärkeimpiin kanaviin. Kun olet saanut esimerkiksi yrityksesi Linkedin-tilin toimimaan, ota seuraava kanava haltuun. Etene somemarkkinoinnin kanssa rauhassa ja systemaattisesti – testaten, mikä toimii ja mikä ei.

Huomioi myös, että orgaanisen somesisältöön voi mennä hurjasti aikaa, mutta tulokset saattavat olla vaatimattomia. Esimerkiksi Facebookin algoritmit eivät ole suosiollisia yritysten orgaaniselle sisällölle, ellet onnistu sitouttamaan yleisöäsi erityisen hyvin. Arvioiden mukaan orgaaniset (=ei-maksetut) julkaisut näkyvät vain 6,4 prosentille Facebook-sivusi tykkääjistä. Facebookiin kannattaakin suhtautua pääosin maksetun mainonnan alustana ja liikenteenohjaajana.

Yhteenveto: Panosta laatuun. Hyvin tehty työ palkitsee pitkään.

4. Teet sisällön­tuotantoa myynti edellä

Inbound-markkinoinnin ydinidea on houkutella potentiaalisia asiakkaita luoksesi tutustumaan sinuun lisää, jotta voit vakuuttaa heidät asiantuntijuudellasi.

Houkutteleeko kylmä “osta heti” -sisältö asiakasta, joka ei vielä tunne sinua? Harvoin, etenkään B2B-puolella. Eihän naimisiinkaan mennä ensitapaamisella, vaan ensin tutustutaan ja rakennetaan luottamusta.

Herätä kiinnostus ja opeta asiakasta

Inbound-markkinoinnin tavoitteena rakentaa luottamusta asiantuntijuuttasi kohtaan. Jos tyrkytät kauppoja liian aikaisessa vaiheessa, voi potentiaalinen asiakas juosta ärsyyntyneenä karkuun.

Myyvän tekstin sijaan kokeile vastata sisällölläsi asiakkaan kysymyksiin. Mitä unelma-asiakkaasi haluaa oppia? Mikä häntä huolettaa tai mietityttää? Millaisesta sisällöstä on hänelle hyötyä?

Hyvä sisältö opettaa, viihdyttää tai inspiroi tyrkyttämisen sijaan. Jos haluat profiloitua alasi ykkösasiantuntijana, sinun on jaettava tietotaitoasi avokätisesti ja vakuutettava yleisösi siitä, että heidän kannattaa kääntyä juuri sinun puoleesi.

Yhteenveto: Älä tyrkytä, vaan opeta ja auta. Luo luottamusta.

5. Et mittaa tuloksia tai käytä inbound- ja SEO-työkaluja

Ilman dataa ja analytiikkaa digitaalinen markkinointi on kuin suunnistamista ilman kompassia.

Onneksi on olemassa lukuisia työkaluja markkinoinnin mittaamisen ja automatisoinnin tueksi. Huomioithan, että markkinointityökalujen käyttöönotossa kannattaa usein hyödyntää ammattilaisten apua.

SEO-työkalut

SEO-työkalujen avulla voit seurata verkkosivustosi kävijämääriä ja liikennettä sekä tehdä avainsanatutkimusta. Toimiviksi todettuja apureita avainsanatutkimukseen ovat esimerkiksi Semrush ja UberSuggest. Hakutulosten optimointiin kannattaa kokeilla myös Mozbaria.

Myös ilmaisia SEO-työkaluja on paljon, ja niillä pääsee erinomaisesti alkuun. Tutustu esimerkiksi Google Analyticsiin ja Google Search Consoleen.

Kokonaisvaltainen inbound-työkalu: Hubspot

Hubspot on markkinoiden johtava inbound-työkalu, joka sopii hieman suurempien yritysten tarpeisiin. Samalla työkalulla yksi ihminen voi hoitaa koko markkinointitiimin ponnistuksia. Alkuun pääsee ilmaiseksi, mutta esim. automaatiotyökaluihin vaaditaan n. 700€/kk hintainen lisenssi.

Sosiaalisen median ajastus- ja hallintatyökalut

Julkaisukalenterin ja sisältöjen laatimisen jälkeen säästät hurjasti aikaa, kun ajastat sosiaalisen median julkaisut erillisellä työkalulla. Tunnetuimpia julkaisutyökaluja ovat esimerkiksi Buffer ja Hootsuite.

Uutiskirjetyökalut

Sähköpostimarkkinoinnin työkalujen avulla automatisoit sähköpostit, joilla hoivaat huolella kerättyjä liidejäsi. Active Campaign on edullinen ja paljon käytetty työkalu, joka on keskittynyt sähköpostimarkkinoinnin lisäksi myös CRM:ään, automaatioihin sekä datan keräämiseen nettisivuilta.

Yhteenveto: Kaikkea ei tarvitse tehdä yksin. Käytä toimiviksi todettuja työkaluja, seuraa tuloksia ja hyödynnä asiantuntijoiden apua.

Hyvin tehty inbound-markkinointi palkitsee tekijänsä kävijöillä, liideillä, brändin tunnettuudella ja kasvaneella myynnillä.

Vaikka inbound-maailma voi tuntua alkuun monimutkaiselta, on loppujen lopuksi kyse yksinkertaisesta asiasta: asiakkaiden kiinnostuksen herättämisestä ja houkuttelusta luoksesi perinteisen mainonnan sijaan. Voimme luvata, että asiaan perehtyminen on antoisaa ja tulosten näkeminen myyntiluvuissa palkitsevaa.

Toivottavasti artikkelista oli sinulle apua! Olemme mielellämme tukenasi omalla inbound-matkallasi.

Lataa alta ilmainen oppaamme “3 strategiaa: näin tuplaat myyntisi 100 päivässä”, niin opit kuinka alkaa tavoitella laajempia markkinoita tehokkaalla inbound-markkinoinnilla.

3 strategiaa: näin tuplaat myyntisi 100 päivässä

Lataa tästä ilmaiseksi 3 ninja-strategiaa, joiden avulla räjäytät myyntisi kasvuun ja peittoat kilpailijasi!

Voit tilata sen myös Messengeriin:

3 strategiaa: näin tuplaat myyntisi 100 päivässä

Lataa tästä ilmaiseksi 3 ninja-strategiaa, joiden avulla räjäytät myyntisi kasvuun ja peittoat kilpailijasi!

Haluaisitko sinä olla se, joka tarjoaa apua asiakkaalle jo heti alkumatkasta? Varaa ilmainen strategiapuhelu!

Saat samalla 1428€ arvoisen strategian.

Inbound-markkinointi tuottaa myynnille vain laadukkaita, todella potentiaalisia liidejä. Näin et hukkaa aikaasi turhiin kylmäsoittoihin. 

Saat kaiken tämän:

  • Taustatutkimuksen ja toimialamäärityksen (387€)
  • Sivustoanalyysin (397€)
  • Hakutermitutkimuksen (377€)
  • Raportin ja toimintasuunnitelman yrityksellesi (267€)

Saat tämän kaiken nyt ILMAISEKSI. Ethän tuhlaa aikaamme turhaan, odotamme että olet kasvuhakuinen ja haluat todella kasvattaa liiketoimintaasi markkinoinnin keinoin – siinä voimme auttaa sinua.