Uuden ajan markkinointikanava:

Messenger Chatbot -markkinointi – mitä se on ja miksi siihen kannattaa nyt lähteä mukaan?

3.6.2019

Messenger-markkinointi
= helpottaa keskustelua ja kaupankäyntiä mobiili-chatalustoja hyödyntäen tuotteen tai palvelun tarjoajan ja asiakkaan välillä”

Olen saanut toimia viime kuukausina USA:n markkinoilla verkkokauppaliiketoiminnan tiimoilta ja siinä samalla on tullut tutuksi uusi markkinointikanava – Messenger-markkinointi. Sen suosio on kovassa kasvussa, koska se tuottaa tuloksia. Sen avulla on mahdollista mm. löytää tehokkaasti uusia asiakkaita, pitää yllä hyvää asiakassuhdetta ja se tarjoaa loputtomat mahdollisuudet lisätä myyntiä ja tehostaa markkinointia.

Email-markkinointi yhä tehottomampaa

Email-markkinoinnista on tullut tehotonta. Sähköpostiviestejä tulee nykyisin niin paljon, että ainakin itse deletoin käytännössä kaikki markkinointiviestit roskapostien mukana. Email-markkinointiviesteistä avataan n. 10%, mikä kertoo siitä, että en ole ainoa.

Yhä enenevässä määrin käytämme mobiilisovelluksia, kuten Facebook Messengeriä ja WhatsAppia yhteydenpitoon perheen ja ystävien kesken. Se nyt vaan on helpoin ja nopein tapa kommunikoida. Siksipä Facebook Messenger -markkinointi on mitä kiinnostavin mahdollisuus tällä hetkellä. Sen kasvu on ylittänyt odotukset parin viimeisen vuoden aikana, ja kasvun ennustetaan jatkuvan samaan tahtiin myös tulevaisuudessa.

Uusien asiakkaiden löytäminen, vuorovaikutus & nopea reagointi

Facebook-mainosten avulla on mahdollista löytää juuri ne ihmiset, jotka ovat todennäköisimmin kiinnostuneita tuotteistasi tai palveluistasi. Messenger-botti yhdistettynä Facebook-mainokseen antaa lisäksi mahdollisuuden vuorovaikuttaa heidän kanssaan hauskalla ja persoonallisella tavalla.

Messenger-botin avulla voi esim. nettisivuilla automatisoida usein toistuvat tiedustelut, ja tällä voidaan poistaa kaupankäynnin esteitä samantien. Nettikaupassa vierailija saattaa hyvinkin tehdä ostoksen, jos mieltä askarruttavaan kysymykseen saa vastauksen heti.

Asiakaslistan kerääminen

Messenger-botin avulla voi kerätä astetta spesifimpää asiakaslistaa. Bottikeskustelun aikana voidaan kerätä segmentoinnin kannalta keskeisimmät tiedot, jotka ovat arvokasta dataa markkinointia ajatellen. Sekä markkinoija että asiakas hyötyvät enemmän viestinvaihdosta, joka on kohdennettu aiheesta oikeasti kiinnostuneille kontakteille.

Toki Messenger-viestein markkinointi vaatii erilaista tulokulmaa. Promoviesteillä spämmäämällä saa asiakkaat helposti kirjautumaan ulos listalta. Kiinnostavalla, lisäarvoa tuottavalla sisällöllä taas rakennetaan hyvää suhdetta asiakkaisiin ja luodaan brändifaneja.

Messenger-markkinointi on kasvanut räjähdysmäisesti

Tehokkuutensa ja tuloksellisuutensa ansiosta Messenger-markkinoinnin suosio on huimassa kasvussa maailmalla. Siitä ennustetaan maailman suurinta yksittäistä markkinointikanavaa seuraavan 5-7 vuoden sisällä. On arvioitu, että tuona aikana aikana Messenger-markkinointi valtaa jopa 80% kaikesta kuluttajille suunnatusta markkinoinnista. Se tulee syrjäyttämään niin sähköpostin, puhelinsoitot kuin tekstiviestitkin yritysten ja kuluttajien välisessä kommunikaatiossa.

Kiinassa tämä on jo tapahtunut. Jo yli 900 miljoonaa kiinalaista käyttää WeChatia, joka on Kiinan eniten käytetty app. Sitä käytetään myös bisneselämän yhteydenpidossa emailin sijaan hyödyntäen ilmaisia videopuheluita, helppoa tiedostojen siirtoa ja ryhmä-chatteja. Käyntikorttien sijaan skannataan WeChatin QR-koodi. Sitä voi käyttää myös maksamiseen kaikkialla.

Tästä voisi ennakoida, että mitä todennäköisimmin se tulee olemaan meidänkin tulevaisuuttamme.

ManyChat, yksi tämän hetken suosituimmista chatbotohjelmistoista – on perustettu vuonna 2015. Keväällä 2016 Facebook avasi Messenger APIn, jolloin toiminta varsinaisesti käynnistyi. Nykyisin ManyChatia käytetään yli 100 maassa. Viestejä ManyChatin kautta lähetetään yli 3 miljardia joka kuukausi!

Messengerin lisäksi odotettavissa on laajentumista myös WhatsAppiin, jonka API on ennakoitu avattavaksi käyttöön 2019. Kun se tapahtuu, ManyChat on kertonut olevansa ensimmäisten joukossa ottamassa sen mukaan.

Muita on myös tulossa: iMessage ja Android Messages.

Messenger kauppapaikkana

Messenger kasvaa vauhdilla myös verkkokaupankäynnin alustana. Tuotteiden ja palveluiden osto suoraan ManyChatin kautta on myös nykyisin mahdollista ja siitä ennustetaankin kasvavaa trendiä.

Mahdollisuudet suomalaisille yrityksille

Suomessa aihe on vielä suhteellisen uusi, eivätkä monet ole vielä tietoisia Messenger-markkinoinnin tuomista huimista mahdollisuuksista. Siinä piilee myös suuri mahdollisuus erottua kilpailijoista ja saada heihin etumatkaa – olla aallonharjalla.

Suunta on selvästi nähtävissä, haluatko lähteä kehitykseen mukaan?

– Kristiina Vihervuori / Kinghill

Kinghillillä on uusi Messenger-markkinointipalvelu: SalesMakerBOT. Lue lisää tai testaa tästä!

0 Comments

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Share This